Website verdient aan onhaalbare urgentieverzoeken

De website mijnurgentie.nl claimt nogal makkelijk dat mensen ‘recht’ zouden hebben op urgentie waarmee ze met voorrang een sociale huurwoning krijgen toegewezen. Terwijl het er maar van afhangt of een gemeente een urgentieregeling heeft, en welke groepen hierin zijn opgenomen, of je recht hebt op voorrang bij een sociale huurwoning in verband met urgentie.

De simpele voorstelling op de website dat je ‘recht’ hebt op urgentie, als je bijvoorbeeld vanwege een relatiebreuk een woning nodig hebt, klopt dus niet.

Dubieuze zaak

De Woonbond ontving vanuit verschillende urgentiecommissies (de gemeentelijke commissies die urgentieverzoeken behandelen) signalen dat er via mijnurgentie.nl verzoeken binnen kwamen voor urgentie, van mensen die helemaal niet binnen de gemeentelijke regels voor urgentie vielen. Het bedrijf achter mijnurgentie.nl laat zich wel betalen voor de gemaakte uren. ‘Die mensen hebben er wel voor betaald, terwijl ze helemaal niet in aanmerking komen voor urgentie. Dat is natuurlijk een dubieuze zaak,’ zegt Woonbondwoordvoerder Marcel Trip in de uitzending(externe link)  van consumentenprogramma Kassa.

Oude bekende van Kassa

BNNVARA KASSA bleek al eerder aandacht te hebben besteed aan StatEmpire B.V, het bedrijf achter de website. Dit bedrijf zit namelijk ook achter mijnverklaring.nl, een website die al eerder in opspraak raakte wegens slechte dienstverlening. Consumenten voelden zich misleid door niet-duidelijke communicatie over de totaalprijs. In een verklaring zegt StatEmpire onder meer dat de punten van kritiek ter harte zijn genomen en dat men druk is met het aanpassen van de websites en het aanscherpen van de dienstverlening. De Woonbond adviseert woningzoekenden die willen weten of ze urgentie kunnen krijgen zelf contact op te nemen met hun gemeente of woningcorporatie in de regio.

Bron: Woonbond

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.